MALI SAJAM JAZZ KULTURE U KULTURNOM CENTRU MESNIČKA - Matea Antunović



Iliti: Pisana šetnja zagrebačkim utočištem jazza

Sušetač: Borko Rupena

       Kulturni centar Mesnička prošlog je mjeseca započeo novu tradiciju sajmova kulture, a radi se o koncentriranim cjelodnevnim događajima koji nude presjek jednog umjetničkog žanra, područja, vrste, čega god. Nakon prvog, Sajma alternativne kulture, slijedio je Mali sajam jazz kulture. Kroz tri dana Mesničku su okupirali vrhunski muzičari, izložba fotografija Davora Hrvoja, pop-up dućan, jazz tribine i kolekcija ploča koje su danonoćno vrtjeli DJ D-gree i ostali selektori. 

       O jazzu je teško pisati, zvuk je teško ispričati, stoga ću pokušati duh jazza, koji je okupirao Mesničku kroz tri dana, sročiti u hod kroz glazbeni repertoar i popratne događaje koji su, rekla bih, ponudili divan presjek zagrebačke jazz kulture, otvorili mogućnosti brojnim sličnim događanjima i ponudili publici glazbu kakvu bi strane uši u stranim klubovima skupo platile, a u kojoj smo mi (vjerojatno zahvaljujući entuzijastičnim voditeljima KCM-a) uživali potpuno besplatno.

S obzirom na to da govorimo o mjestu gdje gotovo svaki dan možete poslušati live svirku, bogat program koncerata i popratnih događaja usko vezanih uz jazz, nije, zapravo, ništa neuobičajeno. Priča KCM-a neodvojiva je od jazz glazbe, ovim žanrom ili duhom voditelji su otvorili KCM i započeli njegov program, a kako bih stekla nešto širu sliku njihovih planova i viđenja uloge KCM-a kao malenog utočišta jazza, razgovarala sam s Borkom Rupenom, jednim od voditelja kluba i organizatorom prvog (nadam se ne i posljednjeg) Malog sajma jazz kulture. Entuzijazam voditelja KCM-a neopisivo je velik i čini se da upravo njemu imamo zahvaliti što u Zagrebu postoji mjesto koje svom snagom potiče živu glazbu, sve oblike alternativne kulture i nudi je najširem mogućem spektru publike:  svima onima koji su željni dobre svirke, dobre atmosfere i slobodnog umjetničkog duha.

Borko kao jazz glazbenik sudjeluje u brojnim sastavima i bendovima, a uz njegovu pomoć pokušat ću preletjeti cijeli program ovog sajma i ponuditi mali uvid u glazbu koja je odzvanjala Mesničkom kroz ova tri dana.

Prvi dan jazz sajma otvorio je Ljeljak-Pavić gitar duo. Domagoj Ljeljak i Filip Pavić skupa sviraju tek odnedavno, a njihov set sastojao se od nekoliko autorskih kompozicija, improvizacija na gitarama i interpretacija svjetskih jazz klasika.

Borko: To je bilo nešto predivno… Dijele sličan senzibilitet, a opet su obojica unikatni. Mogu samo reći da sam baš uživao i da ćemo ih sigurno ponovno zvati, možda u nekim večernjim terminima, kako bi dobili koncertnu pažnju koju zaslužuju. Nemamo često ni priliku čuti duo gitara, najčešće govorimo o nekom triju, ili o kombinaciji različitih instrumenata, a oni se zbilja divno nadopunjuju.

Nadodat ću samo da željno iščekujem Borkovo (prvo) obećanje.

Kraj prvog dana obilježio je Sonic Diptych, zbilja poseban sastav koji čine Borko Rupena i Ivan Kapec. Njihov zvuk nešto je udaljeniji od onog što očekujemo od jazza i jazz tradicije. S jedne strane Kapec konstantno istražuje melodije svoje bariton gitare koja podsjeća na iscjeljujući ton uspavanke, a s druge, pak, Borko ne može mirovati za svojim bubnjevima pa konstantno ispod stolca izvlači svaki predmet koji može proizvesti ritam ili kakav smirujući šum.

Borko: Poučeni novim iskustvom i novim razmišljanjima o glazbi želimo ju više stvarati iz srca, želimo da zvuči kao da je neposrednija, iskrenija, da nema nužno ni neke bliske veze sa jazzom, a ako ima, da to bude veza sa slobodnim duhom koji prati jazz. Želimo pronaći iscjeljiteljski duh glazbe jer ona ima tu sposobnost. Trenutno razmišljamo o mogućem preokretu u Sonic Diptychu, razmišljam čak o novom instrumentariju, nekim novim članovima, konceptu… Možda ga čak nazovemo healing koncept, da ne bude zabune (smijeh). Da se zna da se može doći i leći na pod. Ali o tom potom. Toliko o Sonic Diptychu.

Obećanje broj dva: Željno iščekujemo mekane jastučiće u KCM-u te Borkove i Kapecove iscjeljiteljske sesije. Blagi nagovještaj onog što nas očekuje u budućnosti Sonic Diptycha možete čuti na kratkoj snimci njihovog koncerta u KCM-u:

Sonic Diptych na Malom sajmu jazz kulture KCM-a

Nakon Sonic Diptycha svirali su Light Warriors, bend koji je dobio svoje ime zahvaljujući Borkovoj mašti, a čine ga Grgur Savić na alt saksofonu, Viktor Slamnig na basu, Janko Novoselić na bubnjevima i već spomenuti Domagoj Ljeljak na gitari. Objašnjenje imena i komentar na ovu svirku ostavljam organizatoru:

Borko: Light Warriors  bend je koji sam ja nazvao Light Warriorsima (smijeh). Mislim, kad imaš Grgu unutra, ne može biti drugačije. Oni su u duhu groovy, electro, impro varijanti jazza, super se uklapaju u Sunrise Sessions čiji je idejni autor Ivan Kapec. Ove sessione pretvorio je u kolektiv, gdje se dvadeset do trideset muzičara konstantno rotira. To zna biti totalno ludilo. Zbog toga što zadana forma ne postoji dolazi do izražaja neposredan kontakt, opuštenost… Ljudi jednostavno samo sviraju. Takav jazz i kod slušatelja više rezonira, bolje ga osjećaju.

Drugog dana festivala slušali smo ploče DJ D-gree-a i ostalih selektora, razgledavali izložbu fotografija svjetskih jazz glazbenika Davora Hrvoja koji je gostovao i na tribini naslovljenoj Jazz u nama. U intimnoj atmosferi Galerije KCM-a, pod vodstvom Tomija Novaka, mogli smo čuti priče čovjeka koji čitav život njeguje i istražuje jazz iz pozicije novinara i pisca. U njegovom stvaralaštvu stoje brojni jazz portali, knjige čiji je pisac ili urednik, članci, televizijske i radijske emisije, itd.

Borko: Ne može se ukratko reći koliko je Davor Hrvoj napravio za jazz scenu. Možda se to nekad i ne vidi, ali napravio je puno više od nekih od kojih se očekivalo da će gurati jazz kao muzičari ili novinari. O njemu bi se moglo pričati sto godina. A može to i on sam.

Djelić tribine možete poslušati ovdje:

Tribina Jazz u nama, Davor Hrvoj na Malom sajmu jazz kulture u KCM-u

Nakon tribine, voditelj Tomi Novak preselio se sa svojim Triom u podrum KCM-a, gdje su ga čekali Kuno Levačić na bubnjevima i Domagoj Ljeljak na gitari. Njihova svirka zvučala je kao divlja, ali nevjerojatno senzibilna instrumentalna igra, a ako želite steći slikovitiji dojam o glazbi koja prati Tomija Novaka bacite uho na njegov Soundcloud: https://soundcloud.com/tomi-novak.

Nakon ove, slijedila je svirka sastava Davor Križić Experiment, s Davorom Križićem na trubi, Joeom Kaplowitzem na tubi, Jankom Novoselićem na bubnjevima, Šimunom Matišićem na vibrafonu i Sašom Nestorovićem na sax tenoru. Ako ste ih ikad slušali, naježili ste se od pukog listanja ovih imena. Križićev eksperiment s neobičnim izborom instrumenata i nevjerojatno bogatom komunikacijom instrumentalista, u mojim je ušima i očima doslovno pretvorio KCM u mali glazbeni raj, a zvučalo je ovako:

Davor Križić Experiment na Malom sajmu jazz kulture KCM-a

Sajam su zatvorili Jovanović-Savić Kvintet feat. Marko Črnčec, nakon kojih je svatko bio pozvan sudjelovati u jam sessionu, kako to inače biva ponedjeljkom u KCM-u. U spomenutom kvintetu svirali su Pavle Jovanović na gitari, Marko Črnčec na klaviru, Grgur Savić na alt saksofonu, Hrvoje Kralj na kontrabasu i Borko Rupena na bubnjevima. Njihova svirka bila je još opuštenijeg karaktera od prethodnih, i rekla bih da smo možda ovdje najbolje čuli slobodni duh jazza u svoj njegovoj punini.

Borko: Ima ljudi koji su jednostavno bogom dani, imaju neopisiv talent za sviranje više instrumenata, ne jednog… poput Marka Črnčeca, recimo. To je predivno, nevjerojatno, neki to imaju, a neki bi htjeli doći do toga, međutim, mi smo svi talentirani za nešto, možda ne treba forsirati nešto što nisi ti. Ja priznajem da sam za nešto talentiran, ali mislim da nisam pretjerano talentiran za bubnjeve. A, mislim, kad sam vidio stvarno velike talente, moram to reći (smijeh). Volim ih i ispunjavaju me, fascinacija zvukom je najdulja konstanta u mom životu, ali bubnjeve uvijek gledam kroz neku širu sliku. To jesu bubnjevi, ali pokušavam svirati muziku koja mi je u glavi, koja se stapa s ostalim instrumentima i jednostavno putuje drugim ljudima.

       Tako je nekako završio Mali sajam jazz kulture u KCM-u, a svima onima koji su željni drugačije glazbe, živih svirki i divnog ambijenta, želim sretnu šetnju do KCM-a u Mesničkoj 12.


Fotografija: Andrea Kovač